Българските предприемачи от Силициевата долина

momchil
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Те са млади, амбициозни, добре образовани и доказващи се на едно от най-конкурентните места на планетата – Силициевата долина.

Може би се досещате, че са напуснали България още като ученици или студенти. Вече доказали се, те са привлекли финансиране за десетки милиони долари. Проектите им са най-различни – от финансови технологии, през оптимизация на приложения до сграден софтуер и мобилен гейминг. А всички проекти са доказателство, че с добре създаден проект и солиден екип можеш да успееш навсякъде по света. Макар и успели, те са здраво стъпили на земята и не забравят откъде са тръгнали – някои от тях имат екипи в България, други подпомагат местната стартъп екосистема, трети се връщат редовно, просто защото семействата и близките им са тук.

А сега нека се запознем с Момчил Кюркчиев – един български „повелител“ на Силициевта долина. На скромната възраст от 31 години, той има визитка, на която биха завидели мнозина: три бакалавърски степени от State University of New York Brockport, магистърска степен от Carnegie Mellon, петгодишна кариера в Google и успешно развиващ се стартъп в Силициевата долина. Уау, нали, но това не е всичко – компанията му Leanplum продължава да се разраства, а през лятото успя да набере финансиране за още 11.6 млн. долара.

Малко биография за Момчил Кюркчиев – родом е от град Русе, майка му е учителка по пиано, а баща му оперен певец. С такива родители е било логично и той да стане музикант (занимавал се е с пиано), но родителите му дават право на избор – музикален клас или математическа паралелка в основното училище. И съдбта явно си знае работата, тъй като Момчил избира математическата паралелка. Продължава образованието си в Английската гимназия в града, следва САЩ, където е приет с пълна стипендия New York College at Brockport в Рочестър. В университета записва три бакалавърски специалности – математика, компютърни науки и изчислителни науки. И сега смята, че следването в чужбина си е своеобразна предприемаческа дейност. В трети курс е приет да стажува в софтуерния екип на Googlе, а по-късно получава и предложение за работа в интернет гиганта. Така се премества и в Калифорния. През първите две години е един от отговорниците за търсачката на Google. „Бях един от двайсетте системни администратори, които имат пълен достъп чрез т.нар. root password. Когато се „счупи“ Google, по което и да е време на денонощието, получаваш известие и трябва да отговориш до една минута и да влезеш и оправиш всичко“, казва Кюркчиев. При престоя си в една от най-известните компании в света се научава на неща, които му помагат и до днес – да следи и анализира потока в интернет и да работи с огромно количество данни. През 2009 г. се прехвърля в екипа, отговарящ за видеорекламите в YouTube. Там се занимава с анализирането на това как потребителите възприемат гледаните клипове. Екипът му работи с изкуствен интелект и огромно количество изчисления, за да разбере кое видео е най-подходящо за отделния потребител. Междувременно получава и магистърска степен от университета Carnegie Mellon по софтуерно инженерство и мениджмънт.

2012 година и новото началоПрез 2012 година, заедно със своя бъдещ бизнес партньор Андрю Фърст (с който се запознава в Google) основават Leanplum. Съсредоточават се върху оптимизацията на мобилни приложения. Използват наученото от Google, където за подобрение на уебстраниците се прави т.нар. A/B testing. Може да се тества всичко – кои функции харесват потребителите, колко време прекарват, кои реклами в приложението им допадат най-много и т.н. Следва кандидатстване в TechStars – един от трите най-големи акселератора в света. Избрани са като една от десетте компании сред 1000 други кандидати. Така през есента на 2012 г., двамата предприемачи получават първото си финансиране от 120 000 долара. Имат три месеца да се докажат, а именно да създадат компанията и да я вдигнат на крака. В края на периода презентират пред 800 инвеститори в Сиатъл и са избрани сред трите най-добри стартъпа. След като презентацията е качена в сайта за стартиращи компании AngeList, Leanplum достига номер едно по популярност. „Дотогава бяхме компания, която търси инвестиции, а изведнъж се превърнахме в стартъп, който инвеститорите търсят“, казва предприемачът. Така фирмата набира първия си рунд на финансиране от 825 000 долара.

2013 година и разширяването на комапнията – екипът от двама души, става осем; случайно или не, инженер във фирмата става човека, който е бил отговорник и на двамата в Google; намират и много опитен човек по ппродажбите и резултата не закъснява – през 2014 г. набират рунд А на финансиране – 4.8 млн. долара с навлизането на първия си рисков фонд, известния в Силициевата долина Shasta Ventures. Следва и стъпване на родна земя – създават офис и в София, в който днес работят седем души. „Наследихме го от SoundCloud, които се преместиха в Берлин. Дори купихме обзавеждането от тях. Днес наричаме екипа си в София олимпийския отбор – изключително силни инженери, някои от които са медалисти от международни състезания“, горд е Кюркчиев. В цялата компания работят около 40 души.

Leаnplum започва да разширява продуктите си. От първоначалните услуги за оптимизация се преминава към цялостна маркетинг платформа. Чрез нея компаниите могат бързо и лесно да управляват мобилните си приложения по най-добрия начин, както и да правят маркетинг кампании. Според Кюркчиев пазарът е огромен – от средата на миналата година потребителите прекарват повече време в мобилните приложения от уебсайтове. Дори някои компании в държави като Индия, Индонезия и Малайзия нямат собствена страница в интернет, а направо започват с приложения. Прогнозата е, че през 2020 г. ще има 4 млрд. смартфони, от които 1 млрд. ще са на хора, които за първи път използват интернет. Така, че потенциалът е налице. Сред клиентите на Leanplum са гиганти като британската ритейл верига Tesco, приложението за споделяне на транспорт Lyft, вестник Times, StumbleUpon и др. Явно и инвеститорите вярват в бъдещето на фирмата, защото през август, фирмата обяви рунд Б от финансирането си. В новия кръг за 11.6 млн. долара отново влиза Shasta Vеntures, но водещият фонд е един от най-известните и големи в света – Kleiner Perkins Caufield & Byers. Така досега компанията на Кюркчиев е набрала общо над 17 млн. долара.

А какви са амбициите на Момчил? Той планира разширяване на екипа, както в България, така и в САЩ, „Половината ни разработчици са в София, другата – в Сан Франциско. Искаме от България, освен инженерния офис да обслужваме и клиенти в Европа и държави като Индия заради часовата разлика“.

Какво би посъветвал всички, които искат да тръгнат по неговия път? „Когато започвахме, загубихме много ценно време в Долината в търсенето на първите двама инженери“, спомня си той. Един от съветите му към прохождащите компании, нуждаещи се от хора, е именно да имат човек, който да отговаря за човешкия ресурс, както и много опитен специалист по продажбите.

Следи ли какво се случва в България и как вижда стартъп сцената у нас? „Много ми харесва, че в България вече имаме капиталите и хората, които са гладни и искат да се докажат. Основният ми съвет е да осъзнаят, че предприемачеството не е вид слава, а означава изключително здрав труд и отдаване. Другият ми съвет е продуктите да са мултинационални и да покриват колкото се може повече клиенти“, съветва Момчил.

Текст с изменения и съкращения: Теодора Николова

Източник: http://www.capital.bg/biznes/tehnologii_i_nauka/2015/11/27/2658053_ot_google_kum_neizvestnostta_na_sobstveniia_biznes/

(Visited 198 times, 3 visits today)

Коментари